Dag 34 “een van de bijzonderste plekken op aarde”

9 oktober 2016 - Stonehenge, Verenigd Koninkrijk

Goodmorning sunshine! We worden wakker onder een strakblauwe lucht en een lekker zonnetje valt door wat kiertjes de camper in. We hebben heerlijk geslapen moet ik zeggen, we zijn na een goeie maand dan toch wel een beetje gewend aan het dunne matrasje. Vandaag is de laatste dag van de challenge van Rianne, de we beginnen weer met een korte laptopsessie in bed. Als dat allemaal gedaan is zijn we toch wat lui en blijven nog heerlijk in bed liggen. Tegen een uurtje of half elf moeten we dan toch in actie komen. Stonehenge wacht op ons en we moeten ook zo de camping verlaten. Rianne is in goede hoop dat ze tussen de stenen van Stonehenge kan gaan zitten om te mediteren en is helemaal hyper om erheen te gaan. Vlug word er even gedouched en de boel weer ingepakt. Op naar Stonehenge.

Terwijl we de parkeerplaats opdraaien blijkt dat het ontzettend druk is met bussen en auto´s. Vooral Aziatische mensen met camera´s, wat anders natuurlijk. Gelukkig is er plek voor ons en al snel staan we in de rij voor de tickets. We nemen naast de entreeticket een audioguide erbij en beginnen ons bezoek in de visitorcenter. Hier staan veel dingen tentoongesteld die opgegraven zijn bij Stonehenge en de omgeving. Omdat er nog veel onduidelijk is over de historische plek staan er ook allerlei afbeeldingen waarin ze laten zien hoe ze denken dat het eruit gezien moet hebben. Buiten staan er nog een paar huisjes gebouwd die gebaseerd zijn op opgravingen een paar kilometer verderop. Als we alles daar gezien hebben springen we op de pendelbus naar de plek zelf en de audioguide verteld over de tot stand koming van de bezoekercentrum en wat basisinformatie. Al snel zijn we aangekomen op de plek waar het allemaal om gaat, Stonehenge.

Stonehenge is een stenen bouwwerk van bijna 7000 jaar oud en is, ondanks invloeden van de mens en het weer, mooi bewaard gebleven. Veel is echter onduidelijk over de plek, zoals, waarom is het gebouwd, en door wie. Maar de verhalen die de audioguide verteld zijn leuk, en soms lachwekkend als ze een engelse tekst vertalen. Maar het meest interessante is natuurlijk het bouwwerk zelf. Helaas mogen er geen mensen meer tussen de stenen doorlopen omdat de grond aangetast word daardoor en als gevolg daarvan de archeologische dingen die er nog in de grond liggen. Maar al met al is het een bijzondere beleving. Ik durf te zeggen dat dit toch wel een van de bijzonderste plekken is die er te vinden zijn in dit land. Het aangezicht van de stenen is fantastisch en laat veel te raden over hoe het gebouwd is en wat het leven toen moet zijn geweest. Het mysterie eromheen maakt de ervaring magisch. Rianne neemt ondertussen de tijd om aan de rand van waar je mag lopen even rustig te gaan zitten en te mediteren, een van haar bucketlist-items. Bovendien is het niet alleen de stenenring die te zien is, ook word je gewezen op de grafheuvels die overal in het landschap te zien zijn. Na ruim een uur te hebben genoten van de omgeving en van de achterlijke Aziaten die al springend met twee vingers in de lucht een foto van zichzelf laten maken vertrekken we weer richting de pendelbus en nemen afscheid van deze parel der historie.

Bij het bezoekerscentrum doen we nog even een korte lunch alvorens we weer op pad gaan. De trip gaat deze keer verder richting het zuiden met Brighton als eindstation. Ook deze trip is weer zo’n drie uur rijden en het is nog afwachten of we optijd aankomen. We moeten eigenlijk ook boodschappen doen, maar dat redden we niet meer. Als we het terrein op rijden zien we tot onze vreugde een etenskraampje staan voor de poort. Dat verzekerd ons in ieder geval van avondeten. We boeken hier voor twee nachtjes en parkeren op de aangewezen plek. Hongerig lopen we naar het karretje toe die we hebben zien staan. Pizza is het menu, daar heb ik wel trek in. De twee mannen in de wagen zijn bijzonder gezellig en de pizza word met hand gemaakt. Eenmaal terug in de camper vallen we de pizza’s aan en ze zijn nog heerlijk ook.

Met een gevulde maag kruipen we in bed, Rianne rond haar challenge af en dan gaan we lekker even netflixen omdat het kan. Morgen eerst heerlijk uitslapen en dan kijken of we een wijngaard kunnen gaan bezoeken, daarvoor zijn we hier tenslotte.

1. V zwol:
    20 oktober 2016
    Leuk verhaal, heb gisteren een lezing gehad van van burg
    Schreef altijd voor Libelle en Margriet reisde voor interviews
    En verhalen vele landen af, dit is ook wat voor jullie om de
    Margriet en libellen te vullen gr gg