dag 18 “Rambo in de camper”

23 september 2016 - Aberlour, Verenigd Koninkrijk

Yes, wakker worden in je eigen bed, op een illegale plaats in een mooie omgeving. Veel mooier kan ik het niet maken. We hebben redelijk goed geslapen op ons dunne maar vertrouwde matrasje. Eindelijk weer een beetje regen op ons dak gehoord en me daardoor in slaap laten sussen terwijl mevrouw naast me rustig het bed in beslag aan het nemen was. Maar daar is niets nieuws aan. Wel is het een stuk kouder dan in een hotelkamer, maar ook dat heeft weer het voordeel dat je lekker tegen elkaar aan kan kruipen.

We hebben vandaag goed nieuws gehad, de camperbouwer die voor onze eigen camper bezig is die heeft een geschikte bus gevonden die voor ons aantrekkelijk is! Zodra wij akkoord geven kan het bedrijf dus aan de slag. Maar voor we dat doen willen we eerst nog een paar vragen op een rijtje hebben en willen daarvoor nog even raad en advies inwinnen bij (schoon) vader Peter. Die moeten we vanmiddag nog maar even bellen dan. Maar wat een lekker nieuws!

Vandaag hebben we een actiegevulde dag. We hebben twee activiteiten geboekt, target shooting en quad driving. Supertof lijkt me. Na het ontbijt rijden we richting het dorp waar het activity park zich bevind. Onze tomtom stuurt ons voor de verandering weer eens naar een verkeerde locatie, maar gelukkig vinden we een paar kilometer verderop de weg het bord die we zochten. Aangekomen bij de locatie word het gelijk al duidelijk dat we goed zitten, oude tanks staan verspreid over de oprit en boomstammen met targets erop geschilderd sieren het veld. We zijn een uurtje te vroeg dus we besluiten maar even een kopje koffie te drinken met wat lekkers en bellen even later met Peter. Deze weet nog wat handige vragen voor ons om te stellen bij de Bosma Campers en informeert nog even hoe het met zijn eigen camper staat. Well, hij leeft weer kunnen we hem melden.

Om half twaalf worden we opgepikt door onze begeleider van de activiteiten van vandaag. We beginnen met Target shooting. Target shooting is een soort kermisschieten voor gevorderden. Na een korte uitleg over de bedoeling trekt hij een scherpschuttersgeweer tevoorschijn. Terwijl ik het geweer in handen heb voel ik me gelijk alsof ik in een van mijn spelletjes zit, als sniper mikkend op een ijzer konijntje. Kicken gevoel. Het wapen werkt op luchtdruk met kleine ijzeren kogeltjes en is compleet met vizier. De oefenronde gaat gelijk al goed. Beide raken we alle vijf de targets, figuurtjes van beestjes op verschillende afstanden. Dan is het tijd voor een kleine competitie. Vijf schoten, vijf targets. Net als in de oefenronde schieten we op dezelfde doelen, maar deze keer moet je aangeven welke je op mikt, zodat de score bijgehouden kan worden. Ik voel me net Rambo, met geweer in de handen, schieten op alles wat ik moet uitschakelen. Een camper rijdende Rambo. Superstoer. Beide schieten we de volle score, gelijkspel dus.

Voor de tweede ronde hangt de begeleider twee targets op, papiertjes met een soort dartbord erop, van buiten naar binnen lopend kleiner wordend. Eerst mogen we vijf keer daarop oefenen. Rianne schiet heel beheerst vijf schoten dicht bij elkaar, iets buiten de roos. Daarentegen heb ik twee uitschieters. Aan de hand van dit resultaat krijgen we advies waar we een beetje op moeten mikken. Na dit advies is het weer tijd voor het wedstrijdje. Vijf keer schieten en zo veel mogelijk punten proberen te behalen. Rianne schiet wederom erg beheerst bij elkaar en ik zowaar ook en zelfs één keer exact in de roos! Ik win hierdoor op puntentotaal.

Voor de derde en beslissende ronde staan er twee paaltjes met een soort blikje eraan hangend. De kleinste doelen voor zover. Rianne raakt het makkelijkste doel twee keer maar mist helaas twee keer op het andere, kleinste doel. Doordat ik ook beide keren op het eerste doel raak is mijn score niet meer in te halen en ik raak ook één keer het andere doel. Ik ben tevreden.

Omdat we nog een klein beetje tijd over hebben mogen we ook nog even staand schieten, in plaats van leunend op een plank. Dit blijkt lastiger te zijn dan het er uit ziet, de grotere doelen gaan nog wel, maar de kleintjes zijn toch een beetje te hoog gegrepen. In een uiteindelijke shoot-off wint Rianne, hoog tijd om te gaan quad rijden denk ik zo.

Het quad rijden gaat ook weer onder begeleiding van de instructeur, beginnende met de veiligheidsregels en uitleg over de quad. Vervolgens mogen we op de quads springen en moeten we de stuurkunsten van hem volgen, bochtjes rijden, overhangen in een schuine situatie, enzovoorts. Als hij tevreden is over onze progressie gaan we offroad. Op het terrein zijn meerdere plekken gecreëerd waar we overheen gaan, een gekapt bos met veel stronken, een heuvelig stuk met wat schuine delen en rotsen en tot slot een pad door een bos heen met veel kuilen en bomen en vooral veel diepe plassen. Het scheuren met deze dingen is echt ontzettend vet vinden we beide en het is ook jammer dat het is afgelopen. Maar we hebben het ontzettend naar ons zin gehad.

Als we weer afgeleverd worden bij het restaurant waar we opgepikt werden is het tijd voor een hapje eten en prikken we de overnachtingslocatie voor vandaag. We gaan naar Aberlour, aan river Spey. Een omgeving geroemd om zijn whiskydistilleerderijen. De rit er naartoe is weer ongeveer anderhalf uur.

Ondanks dat we ons hebben voorgenomen de camper niet meer voor hete vuren te laten staan komen we onderweg toch nog wat spannende punten tegen. Een aantal heuvels zien er angstaanjagend uit om te gaan betreden maar gelukkig trekt de camper het fantastisch, het waren nog geen beklimmingen van 16% maar het wat stijl genoeg. Uiteindelijk komen we in de omgeving waar we moeten zijn. Dit weten we omdat we de eerste enorme distilleerderij tegenkomen, die van Glenfiddich, ik ben in de hemel beland. Maar ik moet nog even wachten, want morgen gaan we proberen een rondleiding bij de distilleerderij van Aberlour te bemachtigen. Eerst naar de camping.

De camping is klein maar knus en we worden ontvangen door een ontzettend lief en blij vrouwtje die de camping blijkbaar alleen runt. We krijgen eerst een heleboel tips over de omgeving en tenslotte worden naar ons punt gewezen. Helemaal geïnstalleerd met de camper is het tijd voor diner. Rianne maakt een soort van wraps met kip en groente met eigengemaakte knoflooksaus, genieten! We zijn vol en voldaan en besluiten morgen maar te gaan afwassen. Na het eten laptoppen we nog wat en nemen een drankje. We zijn weer echt onderweg en de camper heeft de grote proef doorstaan. Dat stelt ons gerust. Morgen, distilleerderij.

1. K. Schenk-Sulyok:
    25 september 2016
    Zo dat was weer ff lekker lezen. Mooi dat de camper het weer doet. Whisky en nog meer whisky, en dan ook nog speyside, lekker hoor hahaha, geniet er maar van. Ik wacht weer op het vervolg.
  2. Peter Schenk:
    25 september 2016
    Nou nou. Wat een leuke verhalen weer. Als Schotland net zo leuk is als je verhalen dan ben ik om... Blij dat de camper weer on the road is, dus toch de koppeling zo te lezen. Ik ben benieuwd naar jullie nieuwe avonturen en begin me wel een beetje af te vragen of jullie toch te benauwd zijn om een keer Haggis te bestellen. We zullen het meemaken.. of niet natuurlijk haha. Met een fijne speyside ernaast is dat spul trouwens prima te doen. Liefs, groetjes en nog heel veel plezier. Peter
  3. V zwol:
    25 september 2016
    Fijn dat de camper weer oké is, doe maar rustig aan met whisky
    Proeven. Jullie schrijven leuk hoor, nu nog een uitgever. Gr gg