Dag 20 “arbeit”

25 september 2016 - Aberlour, Verenigd Koninkrijk

Ja, vandaag staat weer in het teken van werken. Werken en naar de volgende plek vertrekken. We staan lekker vroeg op zodat Rianne optimaal van de dag gebruik kan maken. Na het douchen heb ik al vrij snel alles rijklaar gemaakt en checken we uit bij de camping. Nadat we even water bijgetankt hebben en de vuilwatertank geleegd hebben stuur ik de camper weer van het terrein af.

We kunnen parkeren vlak voor het hotel, we hebben besloten om ook hier lekker te ontbijten en nemen plaats aan een tafeltje. We worden al snel bediend en starten met een kop koffie. Nadat Rianne haar tosti heeft en ik mijn broodje met sausage and egg worden we herinnerd aan een oude reclamespot van Heinz. “Heinz tomaten ketchup heeft zo zijn eigen humor”. We denken hieraan nadat Rianne de dop van de ketchupfles draait en getrakteerd word op een explosie vanuit de fles. Alsof ze uit een slechte horrorfilm gekropen. Compleet bedekt met ketchup druipt ze af naar het toilet om zichzelf schoon te maken. Ik mag er niet om lachen, maar het zag er wel grappig uit. De ketchup zit drie meter verderop op de witte bank en tegen het raam en de dame die het eten heeft gebracht komt honderd maal verontschuldigend de boel schoonmaken.

Gelukkig kan Rianne er wel om lachen en heeft de gastvrouw ondertussen zakjes met ketchup op tafel gezet. Gelukkig is er, buiten een paar dubieus uitziende vlekken, geen schade aan overgebleven. Tijd om aan het werk te gaan. We zijn in ons nopjes met de goede wifi in dit gebouw en er kan lekker gebruik worden gemaakt van de nodige programma’s waar Rianne hard aan toe was. Ook ik kan op mijn gemak de voetbalwedstrijden van afgelopen weken terugkijken en wat dingen updaten. Als ik na anderhalf uur de laptop een beetje zat ben besluit ik maar een stukje te gaan lopen buiten. Een beetje de buurt verkennen.

Ik loop richting de rivier, de river spey. Wereldberoemd dankzij de recordaantal distilleerderijen die zich op een kleine oppervlakte langs deze rivier bevinden, de Speyside Whisky’s. Ook lees ik op de borden langs het water dat er hier gevist mag worden, met geldige vergunning. Aangezien het zondag is vandaag en de plaatselijke “tackleshop” dicht is beproef ik mijn geluk bij de visitorcenter. De dame hier verteld me dat de viswinkel inderdaad de enige is die een vergunning afgeeft voor deze omgeving en morgen weer open is. Dat brengt me op een goed idee.

Naast het visitorcenter is een parkeerplaats welke volgens de NKC app geschikt is voor camperovernachting. Dit zou betekenen dat Rianne vandaag lekker door kan werken, we hier lekker gaan staan vannacht en morgen, na het vissen, we verder kunnen gaan. Ook kunnen we kijken of we dan morgen bij de Aberlour Distillery terecht kunnen. Tot mijn vreugde gaat Rianne hiermee akkoord. Prima.

Aangezien Rianne druk bezig is ren ik in m’n eentje even naar de distilleerderij, een half kilometertje verderop. Helaas word ik weer teleurgesteld. Er is één plekje voor maar één persoon morgen. Jammer maar helaas. Ondanks dat Rianne aanbied om mij lekker te laten gaan pas ik, samen is gezelliger. Volgende keer beter.

Ik neem weer plaats bij Rianne en zit doelloos wat op m’n laptop te hannessen, tot ik opeens voetbalgeluiden hoor. In de pub aan de andere kant van het hotel staat de tv aan met de Schotse voetbalcompetitie, ik schuif daar wel aan. Dus ik spendeer de tijd gezellig in de pub, met een pint Tennents. Na de wedstrijden is het etenstijd. Aangezien ik een paar liter bier in mijn mik heb mag Rianne de camper naar de parkeerplaats rijden, de eerste tweehonderd meter weer, na de berg. Uiteraard gaat dit prima en we bouwen de boel weer uit. Het eten is vandaag een pasta met kip, groenten en pesto. Ik heb wel eens lekkerder gekookt vind ik zelf, maar Rianne vind het geweldig beweert ze. Ik kan er mee leven. In de avond genieten we nog van een lekker borreltje onder een spelletje kaarten. Als we er uiteindelijk genoeg van hebben maken we het bed maar weer op. Morgen gaan we weer richting de kust, na het vissen hopelijk. Ook hopen we morgen meer te horen over onze eigen camper! Waar we qua onderhandeling aardig mee gevorderd zijn, maar daarover later meer. Goodnight.