Dag 21 “dolfijnenjacht”

26 september 2016 - Fochabers, Verenigd Koninkrijk

Al een paar dagen hebben we een foldertje in ons bezit. Aan de kust van het Verenigd Koninkrijk leven verschillende soorten dolfijnen en zeehonden, zeehonden hebben we uiteraard al gezien, maar doflijnen nog niet. En laat Rianne daar nou al een paar dagen over stuiteren. Dus voor we vandaag hier uit Aberlour wegrijden en op onze volgende overnachtingsplaats aankomen gaan we eerst langs het Schotlands Dolphin Center, een paar kilometer daarvandaan. Maar eerst ga ik proberen een visvergunning voor hier te bemachtigen zodat ik in de machtige river spey kan vissen.

We worden vanmorgen wakker op ons parkeerterrein. Veel te lui blijven we nog even liggen. Het zonnetje schijnt weer, dus met de nachtschermen iets omhoog laten we de camper een beetje opwarmen van binnen. Heerlijk. Op een gegeven moment moeten we dan echt ons bed uit en aan het ontbijt gaan. Ik lekker aan een broodje ham-kaas en Rianne aan een, hou je vast, cracker met nutella en banaan. Sterker nog, het stukje banaan dat ze uiteindelijk overhoud smeert ze ook nog in met nutella. Het moet toch verdorie niet gekker worden. Maargoed, ieder zijn eetgewoontes.

We hebben afgesproken dat, als ik ga vissen zij nog even wat gaat werken bij het hotel. En als ik niet ga vissen, dan gaan we rijden. Gezamenlijk lopen we even het dorpje in en komen bij de viswinkel. In de viswinkel weet de verkoper me te vertellen dat een vergunning voor een dag veertig pond kost. Veertig euro, voor een stukje water van amper vijftig meter breed. Noem me een krent, maar ik vind veertig pond best veel geld voor een paar uurtjes vissen, laat staan dat je wat vangt. Ik passeer voor deze keer dus maar. Dan maar niet legaal vissen in river Spey.

Aangezien ik mijn laptop toch nog even wil opladen en trek heb ik koffie gaan we toch even in het hotel zitten. Ook even om de mail te checken en dergelijke. In de mail hebben we het beslissende mailtje gehad van Klaas, onze man bij Bosma campers. Alles is rond en akkoord en men gaat onze bus ombouwen tot camper! Lady’s and gentleman, we have bought a campervan! We krijgen wel een goed idee ervan. Ondanks dat we met het bedrijf hebben afgesproken dat in principe in januari de camper af hoeft te zijn, mag het ding ook eerder af zijn van ons, en dat we eerder terug zouden komen om de wagen op te halen! Dus dat informeren we nog even via de mail. To be continued.

Na een vlugge lunch en een bezoekje bij de lokale specialiteitenzaak, boodschappen voor diner doen we onderweg wel, vertrekken we richting de kust. De bestemming is de mond van River Spey. Waar de rivier de zee ontmoet schijnt het te barsten van de vogels en andere dieren die zich tegoed doen aan de vis die uit de rivier komt. Daar zit ook The Dolphin Center. Eenmaal daar aangekomen ziet het er toch anders uit dan we ons hebben voorgesteld. Vraag me niet hoe we het hadden voorgesteld hadden, maar het is een gebouwtje waarin foto’s zijn tentoongesteld van dolfijnen die er zijn waargenomen vlak bij de kust en de andere zeedieren die er voorkomen. Maargoed, uiteindelijk gaat het op het spotten van de beesten zelf. Dus wij het strand op, bewapend met verrekijker en camera.

Het strand is een keienstrand, lekker geen gekloot met zand in je schoenen. We zoeken een plekje uit waar we kunnen zitten en het turen naar het water kan beginnen. Een kwartier gaat voorbij en we zien alleen maar vogels. Meeuwen en aalsgolvers in overvloed te zien, maar geen dolfijnen. Uiteindelijk zien we in de verte wel een zeehond zwemmen, “oeh, a seadog”, we kennen het. Ook heel leuk om te bekijken natuurlijk. Uiteindelijk spenderen we bijna een uur met kijken en een stukje lopen. Helaas hebben we geen succes in onze dolfijnenjacht.

We besluiten maar naar onze overnachtingsplaats op zoek te gaan. Het moet zo’n twintig minuten rijden zijn in een dorp die Fochabers heet en dan in een deel daarvan zo dicht mogelijk aan de kust, genaamd Kingston. Als we Kingston inrijden zien we het al snel. Hier is geen enkele moer te beleven. Ook zijn we vergeten om boodschappen te doen. Dus dat word improviseren. Eenmaal aangekomen op de parkeerplaats staan we exact aan de overkant van de riviermond van River Spey, we kunnen het “dolfijnencentrum” zien. Dit betekend ook dat we vanaf hier ook nog wat dolfijnenspotten kunnen gaan doen. Wederom zien we geen dolfijnen, wel treffen we aan deze kant een familie zeehonden aan. Terwijl Rianne met de verrekijker aan het wegkwijnen is bij de schattigheid van de beestjes tover ik mijn hengel tevoorschijn. Ik heb wat vis zien springen, er is niemand in de buurt dus ik probeer maar weer eens wat te vangen. Maar ook vandaag vang ik, buiten zeewier, niets. Als de honger ons begint aan te spreken gaan we weer naar de camper.

Het diner van vandaag zijn de hartige pannekoeken die we beleggen met kip, kaas, ham en tomaat. Niet verkeerd denken wij zo. En als afsluiter eentje met nutella en noten, een echt feestmaal. Na de afwas is het alweer donker en besluiten we nog wat te lezen. Maar als het bedje lekker warm is en de slaap ons overmand is het toch tijd om ons over te geven, morgen weer opnieuw dolfijnen kijken.

1. V zwol:
    6 oktober 2016
    Vast veel geluk met de nieuwe aanwinst,en veel reisplezier ermee gr gg