Dag 40 “weer of geen weer”

15 oktober 2016 - Londen, Verenigd Koninkrijk

Het heeft gisteravond en vannacht flink geregend, gelukkig hebben we de bakjes weer aan het plafond hangen en hebben we er dus geen last van gehad. Ook vanmorgen is het nog flink nat buiten, mooi weer om nog even te blijven liggen dus. Maar we moeten uiteindelijk toch maar opstaan want Londen stad wacht op ons. Gelukkig is het tegen de tijd dat we op de fiets stappen weer droog en we gaan weer op weg naar het station. Bij het station aangekomen staat er een bord. Er rijden vandaag geen treinen van en naar dit station. Verdomme.

Er is wel vervangend vervoer met de bus maar we gaan er vanuit dat we dan weer een ov kaart met saldo moeten hebben en die is nergens te krijgen hier op zondag dus we besluiten ons geluk te beproeven en naar een volgend station te fietsen die ook richting Londen Victoria gaat. Gelukkig is het maar een kwartiertje fietsen en we zijn er dus in no-time. Het station heeft helaas geen directe verbinding maar overstappen is natuurlijk geen probleem en uiteindelijk zijn we met 45 minuten in de stad. Na een ontzettend lekkere lunch in een Italiaans restaurantje gaat onze eerste stop vandaag Buckingham Palace worden.

Buckingham Palace is het paleis van de koningin, die overigens sinds eergisteren officieel de langst regerende koningin ter wereld is, en is maar acht weken per jaar geopend voor publiek. Dat is tijdens de vakantie van de koningin en is helaas net afgelopen. Gelukkig kan je gewoon plaatjes van het paleis schieten door de hekken heen. Persoonlijk vinden wij het paleis er niet spannend uit zien, maar dat zal eigen smaak zijn. Wel zijn de heen en weer marcherende wachters een grappig gezicht. Maar dat is meer omdat ze nogal, ehm, bijzondere stapjes maken. En niet zo bedreigend overkomen ook. De standbeelden voor het paleis zijn een stuk mooier om te bekijken maar maken het geheel niet echt af.

Het is eindelijk weer gestopt met regenen als we weer naar de bus lopen. We besluiten de langere route te nemen die ook de buitenwijken van de stad doen om toch alles een beetje te hebben gezien, om uiteindelijk weer bij The Tower Of Londen uit te komen. Ondanks dat de audioguide alles kan vertellen over de bezienswaardigheden is een livegids toch leuker. Maar ook het verkeer maakt de rit wat onaangenaam. Het is voor een zondag bijzonder druk in de stad en de rit duurt daarom ook lang, heel lang. Om kwart over vier komen we pas eens bij onze stop aan die we gepland hadden. En dat is laat, zo laat dat de Tower Of Londen over een halfuur al dicht zal gaan. Dat is voor ons te kort om veel geld voor te betalen, laat staan dat we dan de kroonjuwelen nog te zien krijgen. We laten dit dus maar schieten en lopen om de vesting heen richting de Tower Bridge, die ernaast ligt.

De Tower Bridge is een prachtige grote brug die momenteel alleen voor voetgangers geopend is en huisvest twee hoge torens die de brug zijn naam geeft. Normaliter is er in de toren een tentoonstelling, maar ook deze is al gesloten. We treffen het dus niet vandaag met de bezienswaardigheden maar gelukkig kan Rianne nog een paar mooie plaatjes schieten. Omdat wederom vandaag alles dicht gaat rond dit tijdstip gaan we vanavond weer lekker naar de film te gaan. Gelukkig kunnen we de laatste Hop on- bus pakken die bij Picadilly circus stopt, het theater en uitgaansgebied van Londen, en laten ons daar dan ook afzetten.

Na wat lachwekkende situaties met de nogal slome verkoper bij de bioscoop lopen we net optijd de zaal in voor de film. Tot onze verbazing is de zaal volledig leeg en zijn wij de enige twee die de film bekijken. Eerlijkheid gebied te zeggen dat de film, Trolls (je weet wel, met die trolletjes met dat lange rechtopstaande haar), voor een wat jonger publiek meer geschikt is maar desondanks is het een grappige film en een prima tijdverdrijf. Als de film klaar is en de bak popcorn leeg gaan we weer naar buiten en kijken naar de kaart, het is tijd om weer lekker naar de camper te gaan. Het is gelukkig eindelijk weer door dus wandelen we in de nachtelijke uurtjes langs de tuinen van Buckingham Palace en komen uiteindelijk weer bij Victoria station aan. Daar pakken we na even zoeken de trein terug naar de fietsen. Gelukkig deze keer geen vervelende mensen om ons heen. Na een stukje fietsen zijn we weer bij de camping en trekken we nog een drankje open. Dan kickt het toch eigenlijk wel een beetje binnen, dit was het laatste “grote” plan dat we hadden voor onze trip en met drie dagen gaan we dan toch echt weer naar huis toe om nog even tijd door te brengen totdat onze eigen camper klaar is. Maar wat we de aankomende dagen gaan doen weten we nog even niet. Dat zijn zorgen voor morgen.