Dag 7 “de zoektocht naar wifi”

12 september 2016 - Stirling, Verenigd Koninkrijk

Hoewel wifi echt heel on-camperend klinkt hebben we het echt nodig tijdens onze reis. Wil Rianne haar werk willen doen, videos posten, challenges uitzetten enzovoorts. Dus vandaag gaan we dan eindelijk op zoek naar iemand die onze mifi kan repareren.

Het moment dat we wakker worden is het normaal weer voor de Schotten, dikke wolken en dunne druppels. Het maakt het uitzicht op Ben Lomond, de berg aan de overkant, wel mooi. Die is gehuld in wolken wat een spookachtig uitzicht geeft. Na het ontbijt maken we de camper klaar voor vertrek, alles vastgesnoerd, poten weer ingedraaid en de fietsen goed gecontroleerd. Eerst maar even tanken in het dichts bij gelegen dorpje en dan op naar Stirling, zo’n anderhalfuur verderop. De weg loopt door de glooiende landschappen dat midden-Schotland bied. Bergop merk ik even dat ik niet in een normale auto rij en moet ik soms even flink terugschakelen om de rest van het verkeer bij te blijven en af en toe zoeken we even een parkeerplaats naast de weg op om de mensen achter ons voorbij te laten. Want als wij het rustig aan doen, hoeft nog niet te betekenen dat de rest dat ook doet natuurlijk. Als we Stirling naderen blijkt het hart van het stad op een rotspartij te staan. Het kasteel waakt over de langslopende rivier en de gezegde hier is alsvolgt “He who holds Stirling, holds Schotland”. Een historisch belangrijke stad is het dus. Maar onze bestemming is het winkelgebied beneden de heuvel. We zijn op zoek naar een O2 shop, aangezien dat onze provider is met de mifi is dat onze beste kans op hulp. De winkel inkomende staat het meisje achter de balie ons te woord, maar weet niet zo goed wat ze moet doen ermee. Terwijl zij haar collega, die een “tech guru” is, om hulp vraag, zoek ik alvast de besturingspagina op. De enige pagina die we via de mifi kunnen opzoeken. Eenmaal terug verteld de dame dat haar collega waarschijnlijk wel weet wat hij moet doen, maar dat hij alleen op afspraak werkt. Het blijkt dat hij compleet volgeboekt is tot volgende week en “tot wanneer wij in de buurt zijn”. Op het moment dat de guru even langskomt om te zeggen wat waarschijnlijk het probleem is, schuif ik mijn telefoon met de admin besturingspagina van de mifi in z’n handen. Tactisch vraag ik hem of hij er niet nu even snel naar kan kijken. Gelukkig wil hij dat en met twee drukken op de knop activeert hij de mifi. Onze held!

Blij verlaten we het winkelcentrum en in de camper proberen we even snel of de mifi ook daadwerkelijk werkt op de laptop. Alle streepjes zijn vol en dus ook onze moed! Nu dit werkt, kunnen we weer daadwerkelijk op pad.  Maar wel na twee dagen werk voor Rianne.

Op de NKC app ontdekken we een mooie betaalbare locatie een paar kilometer verderop, Carr’s hill in het plaatsje Denny. Carr’s hill is ook precies zoals het klinkt, een stijle, hoge heuvel met bovenop de auto’s met caravan en campers. Als we het terrein oprijd en aanbellen bij huisje van de eigenaars blijkt dat het helemaal volgeboekt te zijn. We hadden vantevoren moeten reserveren. En laat dat nou net hetgene zijn wat we niet gedaan hebben. Teleurgesteld druipen we weer af, waarheen nu?

De app bestuderende zie ik dat er een camping naast Stirling ligt, ook nog redelijk betaalbaar, met alle nodige voorzieningen. Daar dan maar heen. Onderweg bellen we voor de zekerheid maar eventjes of er wel plek is, want nog een teleurstelling zal onze vreugde van de dag wel een beetje verpesten. Gelukkig hebben ze plek voor ons.

De camping naderend zie ik een riviertje lopen, dat kan wel eens betekenen dat ik eindelijk vis kan gaan vangen! De camping heet The witches craig en is perfect voor onze 2 dagen van werk. De wifi is gratis en sterk qua signaal en het kostenplaatje is lager dan we hadden berekend, win-win dus. We parkeren  de camper op de aangewezen plek en installeren alles weer zoals we het al dagen doen.

Alleen de stijle heuvels blijken een probleem met zich meegebracht te hebben. Onze vuilwatertank heeft waarschijnlijk iets te vol gezet en heeft over een randje gelekt, waardoor er vies water zich een weg heeft gebaand buiten het toilet. Dat is wel even een smerig klusje om op te ruimen, maar het maakt me wel blij dat we onze afspraak “we doen nummer twee niet in de camper” in stand hebben gehouden. Na alles weer schoon te hebben gemaakt moeten we eerst maar even de tank gaan legen, alles weer terugdraaien om even naar de daarvoor bestemde put te rijden. Weer een puntje van aandacht geleerd voor de rest van onze reis. Wel een nuttige, want de lucht van cavia-kooi is niet het lekkerste in mijn optiek.

Eenmaal terug op onze plek kruipt Rianne lekker achter haar laptopje en ik spring op de fiets. Op zoek naar een geschikte visplek voor morgen. Helaas vind ik geen geschikt riviertje, ondanks dat ik al twee dorpen verderop ben. Teleurgesteld fiets is weer terug. Ik ben wel zat wandelpaden tegen gekomen, misschien ga ik dat morgen maar doen dan.

Na het avondeten, een geïmproviseerde nederlandse nasi goreng ala Mark, spenderen we onze avond aan een van de luxe die deze camping met zich mee brengt. Redelijk goede wifi. Combineer deze met een laptop en je kan Netflix kijken. Lekker kruipen de nog lichtelijk grieperige Rianne en ik op bed en gaat er een aflevering van Californication op. Een lekker slaapmutsje, morgen moet er gewerkt worden!

1. K. Schenk-Sulyok:
    13 september 2016
    Yeah internet, wacht alles af. Schotland klinkt goed, wil ik dus ook wel eens heen.