dagje Gaudi

11 maart 2017 - Barcelona, Spanje

We worden wakker en het zonnetje schijnt weer heerlijk. Lekker aan de ontbijt en vervolgens moet Rianne nog even werken. Gelukkig is het zondag en word er op zondag ook gevoetbald in Spanje, zo ook op het complex waarnaast we staan. Ik zie mijn kans schoon en neem plaats langs de zijlijn en kijk een wedstrijdje onvervalst catalaans jeugdvoetbal. Geen idee welk team of welke klasse dit is, maar het is vermakelijk om naar te kijken.

Helaas duurt het werk van Rianne wat langer dan geplanned en kunnen we pas aan het begin van de middag naar de stad vertrekken. Kort voordat we weggaan worden we aangeschoten door de nederlandse buren van een paar campers verderop. Hij waarschuwt ons, want gisteravond is er in hun camper ingebroken en is de navigatie en wat geld gestolen, ook hebben ze een poging gedaan om de fietsen te jatten, maar dat was mislukt. Dit is wel even schrikken, aangezien dit ons ook had kunnen overkomen, maar daarintegen kan dat altijd en overal gebeuren. We besluiten dus ook hetzelfde te doen als gisteren en verstoppen onze waardevolle spullen weer zo goed mogelijk en gaan weer op pad.

Helaas begint onze dag in Barcelona weer hetzelfde als de dag ervoor, met een teleurstelling in Park Güell, de rij is weer enorm en de eerstvolgende entreetijd is 17.00 uur, dat is op dat moment 3 uur wachten. We besluiten dat dit zonde is van de tijd en wandelen het park weer uit. Het is wel hoog tijd om wat te gaan eten en besluiten typisch spaans aan de tapas te gaan met een lekker glas cervesa (bier).

Met een gevulde buik vertrekken we naar Casa Batllo ( uit te spreken als kaasa baajoo). Een gebouw ontworpen door wederom Gaudi. De buitenkant van het gebouw is even prachtig als mysterieus. Dit omdat het gebouw meerdere verhalen kent. De een zegt dat het gebouw het verhaal van Joris en de draak moet voorstellen, de ander zegt dat het is ontworpen met het oog op de wereld onder water. Maar een ding hebben de verhalen gemeen, het is uiteindelijk een indrukwekkend geheel geworden. Doordat het gebouw bijna geen rechte lijnen kent en van alles gedaan is met lichtval, kleur en ergonomisch gevormd materiaal is het een genot om doorheen te gaan, een ware aanrader voor iedere bezoeker van de stad.

Na het bezoek aan dit bijzondere gebouw maken we onze weg naar de eyecatcher van de stad. Het metrostelsel is vlot en duidelijk en al snel komen we aan bij de Sagrada Familia. Dit magnifieke gebouw is ontworpen door, wie anders dan, Antoni Gaudi. Al sinds eind 1800 word er gebouwd aan deze kerk en is nogsteeds niet af. Helaas kunnen we niet naar binnen omdat er een prive-mis bezig is en het vanmiddag dus afgesloten is. Maar als je er omheen loopt is het al indrukwekkend. De zuilen en torens zijn bijzonder gedetailleerd versierd en elk stukje verteld zijn eigen verhaal.

Na rustig een ronde te hebben gelopen om het bouwwerk, en ondertussen aan de andere kant van de weg even gesnuffeld te hebben in een fc barcelona museum nemen we weer afscheid van de Sagrada Familia en zoeken een terrasje op. Tijd voor een lekker glas sangria en nog wat tapas om de dag af te sluiten.

Stiekem kriebelt het wel bij me, zal alles straks nog in de camper zitten, want ja, er was toch ingebroken bij de buren gisteren.

In de trein terug naar huis treffen we de desbetreffende buren, ze hebben zich niet uit het veld laten slaan door de tegenvaller, maar zijn ook lichtjes nerveus. Gelukkig, bij terugkomst bij de camper is alles nog intact en aanwezig. Geen gekkigheid voor ons deze keer! Het mag ook wel een keer mee zitten natuurlijk. We gaan morgen weer verder, tijd om wat rust op te zoeken aan de kust.

1. V zwol:
    13 maart 2017
    Genieten, het is hier ook mooi weer. Gr doe voorzichtig
    GG
  2. Jo Schnater:
    16 maart 2017
    Hier schijnt de zon ook,dat voelt alweer een stuk beter,☀️☀️
  3. Jo Schnater:
    16 maart 2017
    Altijd goed op je spullen passen want overal loopt tuig,.
    Groetjes