"Gebouwen met krulletjes"

19 april 2017 - Madrid, Spanje

We worden wakker in Madrid. Of in ieder geval de rand van de stad. Vandaag staat in het teken van het toeristisch bezoeken van de stad. We willen hier twee dagen zijn, een om te ontdekken en een om te werken en ontdekken.

Om half 11 zit het ontbijt erin en pakken we de wandeltassen in met camera, extra jas voor de zekerheid en vullen we de camelbak met water. Het metrostation is 10 minuutjes lopen en werkt hetzelfde als in Barcelona dus we kopen weer een ticket voor 2 dagen en begeven ons naar het hartje van de stad. In de metro worden we al snel vergezeld door een bandje die in het rijdende metrostel de reizigers vermaken met een liedje. We worden meteen al vrolijk van “hit the road jack”, dit belooft wat goeds voor de rest van de dag. Onderweg zijn we het vrij snel met elkaar over eens dat we weer een hop-on hop-off bus gaan pakken om ons door de stad te laten vervoeren. Dat is altijd de makkelijkste manier om de mooiste plekjes te zien die een stad te bieden heeft.

We kopen dan ook een kaartje voor de 2 dagen en springen op de “historische route”. Als we plaats hebben genomen pluggen we de oordopjes in en luisteren naar de audiogids terwijl we langs de oude gebouwen rijden. De gids verteld over de architecten van de gebouwen maar helaas gaat de bus vaak wat sneller dan het verhaal dat verteld word dus is het soms gokken of je wel het goede gezien hebt. Ik zone al snel een beetje weg van de gids en kijk lekker naar de gebouwen. Ondanks dat het geen duidelijke architectonische meesterwerken zijn zoals in Barcelona is het wel prachtig wat er te zien is. Mooie fonteinen en gebouwen versierd met krulletjes.

Als we langs het stadspark “El retiro” rijden stappen we uit. Daar is verteld dat er een kristallen paleis te vinden is en meerdere activiteiten te doen zijn. We wandelen het park, dat te vergelijken is met het vondelpark X2, in en treffen aan laan met standbeelden van verschillende ondefinieerbare bekend ogende personen uit het Spaanse verleden. De laan doorgelopen slaakt Rianne een kreet van plezier. We zijn aangekomen bij een klein meertje aan de voet van een monument waar bootjes verhuurd worden. Dat is nog eens een goed idee. Vind zij.

Ik voel de bui van een halfuur roeien al hangen maar de romanticus die ik ben verplicht mij om dit met haar te gaan doen. Al snel zitten we in een bootje en roeien het meertje op. “romantisch he”, “ja, fantastisch..”. Achteraf is het natuurlijk wel leuk en ook Rianne roeit een stukje, ondanks haar kortademigheid. Na een klein halfuurtje, een paar leuke selfies gemaakt en een paar selfies van anderen gefotobombed (stiekem op de achtergrond van iemand gekke bekken trekken) hebbende roeien we weer terug naar de dok. Onderweg bijna nog een paar studenten aangevaren, altijd gezellig.

Met een ijsje in de hand gaan we op zoek naar het kristallen paleis. Die vinden we een kilometertje verderop. Wat we zien is een groot glazen gebouw. Binnenin blijkt het een soort geluidskunststuk te zijn. De akoestiek leent zich schijnbaar voor het geluid van water en dieren, al kunnen wij de schoonheid ervan niet zo goed ontdekken. Het idee is leuk en misschien als het volledig stil is komt het beter tot zijn recht.

We besluiten het park voor gezien te laten en gaan weer op zoek naar de bus om ons verder door de stad te laten rijden. De volgende stop voor ons is het koninklijk paleis van de Spaanse koning en de aangrenzende kerk. Het paleis is te vergelijken met Londen, een hek op een grote afstand van het gebouw zelf die mooi uitziet. Dit keer alleen zonder wachters met gekke hoeden op. Door omstandigheden is het paleis niet te bezoeken en we keren ons naar de kerk. Deze is van binnen als vele kerken bekleed met gouden kunststukken en vele religieuze beelden met als kopstuk een groot beeld van jezus waar je dicht bij kan bidden of bekijken. Als wij even voor het beeld gaan staan ontdekken dat tot grote hilariteit voor ons dat er vlak bij het beeld op een bordje “free wifi” staat. Wat was die man toch z’n tijd vooruit.

Eenmaal terug in de bus laten we ons naar Puerto del sol rijden. Een groot plein in het centrum van Madrid aan het eind van de route. Op het grote vierkante plein zijn vele kleine en grote horecazaakjes alwaar we ons tegoed doen aan een heerlijke maaltijd. Na een goed bord vlees en een lekker drankje zijn we bek af en word het al donker dus gaan we weer op weg naar de camper. Uitgeput ploffen we uiteindelijk op bed. Morgen is de planning dat we eerst nog een stukje van de “moderne route” van de hop-on bus gaan meerijden en vervolgens gaan we naar een internetcafé voor Rianne haar werk, weer een lekker druk dagje dus!