“de luxe van een zoute toren”

21 maart 2017 - Torre la Sal, Spanje

We zijn na een paar uur rijden aanbeland bij de volgende camping. Deze staat ontzettend goed aangeschreven in de camperapp en we zijn dus erg benieuwd. We willen eigenlijk een plekje hebben waar we wat langer kunnen blijven staan. Met kijk op een beetje werken en wat relaxen erbij. Dat hebben we dan nu echt gevonden in het stadje Torre la Sal (vrij vertaald, de zoute toren).

Ook deze camping ligt weer direct aan het strand en heeft alle luxe die je je kan wensen. Dat blijkt populair, want de camping is ondanks het laagseizoen afgeladen met campers en caravans. We spotten bijzonder veel duitse kentekens. Ook alle formulieren die bij de ingang hangen, borden enzovoorts zijn allemaal duits vertaald. Als we ons plekje opzoeken ontdekken we een van de weinige nadelen van deze camping, het straatje die we in moeten waar onze plaats is is bijzonder krap en vergt wat stuurkunst en steekwerk om in te komen. Maar als dat eindelijk gelukt is sta je prachtig en recht.

We zijn hier omringt door duitsers, het blijkt echt een duits overwinteringsplaatsje te zijn. Iedereen kent elkaar. Het voelt een beetje als warme vakantie in Kwadijk, maar dan met duitsers.

De camping is zoals gezegd voorzien van alle luxe. Zo zijn er 3 (!) zwembaden, al worden 2 van de 3 momenteel gerepareerd en klaargemaakt voor het zomerseizoen. Er is een binnen en buiten sportschool, tennisbanen, voetbalveldjes, tafeltennistafels, midgetgolf, meerdere restaurantjes en barren, een heuze autowasstraat, supermarkt en zelfs een kleine arena waar blijkbaar iets met stieren gedaan kan worden. Voor de rest zijn de toilet en douches ontzettend schoon en netjes onderhouden. Ook de wifi is redelijk EN het weer is goed.

Al snel besluiten we dus dat dit een plekje gaat worden voor een langer verblijf. Uiteindelijk is dit een goede 10 dagen geworden. In die tien dagen kunnen we lekker ontspannen en werken, ik heb een mooi rondje om hard te lopen en wat te sporten buiten en we kunnen elke dag lekker zwemmen.

Gelukkig is Rianne haar gezondheid wat aan het verbeteren en is de hoest aan het verdwijnen. We kunnen de activiteiten dus weer rustig aan op gaan proberen te pakken.

De dagen vliegen naar mijn gevoel voorbij, elke dag kunnen we lekker buiten zitten onder de luifel en ons ding doen. Wel worden we elke dag gewekt door de in overvloed aanwezige honden, die, als er een begint te blaffen, een symfonie proberen te vormen. Af en toe wat hinderlijk, maar het kan de pret niet drukken. Ook onze overstaanbare Duitse achterbuurman heeft een hondje mee die ons af en toe even komt begroeten. Het is een ontzettend schattig teckeltje, echt zo’n worst op pootjes die gek is op een beetje aandacht. We zouden haar bijna willen dog-nappen.

Verder verbazen en lachen we over de faciliteiten die de overwinteraars van deze camping zichzelf hebben voorzien. Zo heeft de buurman een magnetron in de zijkant van zijn camper en een frituur in zijn bij-tentje. Overal zijn heuse tuintjes gebouwd en verkopen vrouwtjes hun gehaakte tasjes en dergelijk. Heel erg kneuterig allemaal, maar wel lachwekkend.

Misschien zitten wij er over 40 jaar ook wel zo bij, maar voorlopig nog niet, wij willen meer zien.

De restaurantjes zijn prima en volledig afgestemd op vooral de Duitsers. De bockwurst en schnitzels zijn te verkrijgen en prima te eten trouwens en er is zelfs op reservering zuurkool te verkrijgen. Helemaal hilarisch is de “Höllandische specialiteiten” sectie op de kaart. Daarvan kan je een portie bitterballen bestellen en een frikandel speciaal. Helemaal zoals thuis. Verder is de bediening ook leuk, al spreken de gastheer en vrouw bijna geen Engels zijn ze erg vrolijk en kan je met handen en voetenwerk goed met ze communiceren. Ook wij weten zo onderhand wel een paar Spaanse woordjes dus we kunnen vrij goed uit de voeten.

We genieten hier dus prima.

Tijdens de dagen hier zijn we een beetje de planning gaan maken voor de aankomende periode. We besluiten om weer een stukje terug te gaan naar Barcelona, aangezien mijn vader en broer een weekendje in de stad zijn voor een voetbalwedstrijd en een beetje de toerist gaan uithangen en ook een maatje van het voetbalteam is datzelfde weekend ook in Barcelona voor dezelfde wedstrijd. Een mooie gelegenheid om even te socializen met bekenden.

Daarna willen we wat meer naar het binnenland gaan en onszelf richting Madrid begeven, daarover later dus meer!